Naprzód Wiara!
Rola
duchowieństwa powiatu babimojskiego w Powstaniu
Wielkopolskim 1918-1919r.
Duchowieństwo
odegrało pierwszoplanową rolę w umacnianiu polskości w
okresie zaborów w tym szczególnie zaboru pruskiego i samej
Wielkopolsce oraz w czasie Powstania Wielkopolskiego
1918-1919. Rola ta jest do dzisiaj nie doceniana z różnych
powodów. Stąd myśl aby przedstawić zarys problematyki i
biogramy duchownych w niniejszym artykule.
Powiat
babimojski położony na kresach Wielkiego Księstwa
Poznańskiego został włączony do Prus w wyniku drugiego
rozbioru Polskich (całość walk opisana jest w pozostałych
zakładkach tej strony stąd należy się z nimi zapoznać by w
pełni zrozumieć kontekst omawianej problematyki) . Na czele
ruchu narodowego stanęło duchowieństwo katolickie, służąc
sprawie narodowej z wielkim poświęceniem. Należy zauważyć
iż księża wielkopolscy (w porównaniu z duchowieństwem
pozostałych zaborów) byli znacznie lepiej przygotowani do
wykonywania funkcji duszpasterskich i działalności
społecznej. W działalności narodowej nie zabrakło również
Polaków z powiatu babimojskiego. Ich sytuacja była dodatkowo
utrudniona skomplikowaną strukturą narodowościową Pomimo
tego w walce narodowej, która przejawiała się w wielorakich
formach i działaniach, Polacy w powiecie babimojskim
odnosili sukcesy nie ustępując w nich innym regionom
Wielkopolski a czasami je inicjując. Również im przewodzili
ich duszpasterze (J. Poszwiński, W. Mojzykiewicz, J.
Zalewski i in.) patronując i tworząc kółka rolnicze,
towarzystwa przemysłowe, Banki Ludowe, Towarzystwa Czytelni
Ludowych czy prowadząc działalność polityczną. Powstałe w
obronie polskości różnorakie organizacje gospodarcze i
kulturalne ułatwiały przygotowania do powstania w
Wielkopolsce i powiecie. Dzięki nim społeczeństwo polskie
powiatu babimojskiego w sposób zorganizowany wzięło
udział w działalności politycznej i przygotowaniach
militarnych.
Również tym
działaniom przewodzili duchowni katoliccy tego powiatu (P.
Białas, W. Czarnecki, E. Grocholski, S. Kamński, S.
Dudziński, A. Graszyński, S. Łukowski, S. Michalski, S.
Ratajczak, L. Zygarłowski i in.) występując gremialnie na
wiecach wyborczych do Rad Ludowych i je organizując a także
tworząc oddziały zbrojne.
Po
rozpoczęciu walk powstańczych w Poznaniu , przygotowywano
się do konfrontacji zbrojnej. Naczelnym
dowódcą został mjr. Stanisław Taczak, którego brat Ksiądz –
wykładowca w seminarium duchownym w Poznaniu polecił go,
jako najwyższego stopniem spośród wojskowych polskich na to
stanowisko Naczelnej Radzie Ludowej.
W naszym
powiecie walki zainicjowały oddziały powstańcze z
sąsiednich powiatów walką o Rakoniewice, o które walczyli
również powstańcy z okolicznych miejscowości. Tutaj do
służby duszpasterskiej zgłosili do dowódcy okoliczni
duchowni. Skoncentrowane w Rakoniewicach oddziały powstańcze
ze wschodniej części powiatu zdobyły Wolsztyn. W
pertraktacjach prowadzonych w czasie walk brał udział
miejscowy proboszcz a później pełnił funkcje kapelana
wojskowego miejscowych oddziałów i szpitala wojskowego
udzielając posługi przebywającym tam powstańcom. Dowodzącym
kompanią wolsztyńską był ppor. Stanisław Tomiak, którego
brat ksiądz Józef Tomiak był zastępcą dziekana (.głównego
przełożonego) kapelanów Wojsk Wielkopolskich.
Po zajęciu
Kopanicy przez wojska niemieckie, skoncentrowane w tym
mieście oddziały powstańcze przeprowadziły atak na to
miasto, po zdobyciu którego zajęły Babimost i Kargowę i
dokonały wypadu na Nowe Kramsko. W międzyczasie, w wyniku
działań powstańców w południowej części powiatu,
zorganizowano w znacznej mierze przy udziale miejscowych
duchownych kompanię przemęcką, Wsparła ona działania
powstańcze w północnej części powiatu wschowskiego, zajmując
potem Mochy i Kaszczor.
W połowie
lutego oddziały niemieckie rozpoczęły kontrofensywę w
wyniku której mimo zaciętego oporu, oddziały powstańcze
opuściły Babimost i Kargowę. Ostatnią walką na terenie
powiatu była nieudana próba zdobycia przyczółka mostowego w
Wielkim Grójcu.
Duchowieństwo powiatu babimojskiego włączyło się też
aktywnie w działanie polityczne w rokowania w sprawie
przebiegu granicy i potem w okresie prac komisji
delimitacyjnej na terenie powiatu.
Granica
państwowa pomiędzy Polską a Niemcami podzieliła powiat.
Pozostałe po niemieckiej stronie parafie weszły w skład
utworzonej organizacji kościelnej.
Podsumowując można stwierdzić, że duchowieństwo powiatu
babimojskiego wzięło aktywny udział w Powstaniu
Wielkopolskim 1918-1919. Wspierało swoich wiernych w
słusznych dążeniach narodowych i przewodziło im wielorakich
działaniach służąc pomocą a w czasie walk pełniąc z oddaniem
obowiązki kapelanów wojskowych. Wielu z nich nie uniknęło
zemsty wroga podczas okupacji niemieckiej w czasie II wojny
światowej.
Sylwetki duchownych
Gościeszyn
gdzie
proboszczem był ks. Alfons Graszyński, ur. 9
listopada 1879 r. w Lesznie, był synem nauczyciela Romana
Marii z d. Klar, gospodyni domowej. Do gimnazjum uczęszczał
w Rawiczu a po maturze podjął w 1901 studia teologiczne w
Arcybiskupim Seminarium Duchownym w Poznaniu i w Gnieźnie.
Święcenia kapłańskie przyjął 17 grudnia 1904r. Kolejnymi
parafiami na których był wikariuszem były: Czarnków,
Ostroróg, Środa. Już w 1912r. został administratorem, a od
1913 r. proboszczem w Gościeszynie gdzie pozostawał przez
25 lat. W 1935 r. przeniesiony został do Kościana (
zaangażowany społecznie i narodowo miał zaległości w
składaniu sprawozdań i kontaktów Kurią Arcybiskupią i
urzędami).
Pozostał tu
do wybuchu drugiej wojny światowej. Aresztowany 3
października 1939 r., został uwięziony w Kościanie,
następnie w klasztorze Benedyktynów w Lubiniu. Z uwagi na
wiek nie został wywieziony do obozu koncentracyjnego, lecz
do Generalnej Guberni gdzie zmarł Krakowie, 5 czerwca1943 r.
Działalność
społeczno-narodową rozpoczął w Środzie, przemawiając na
wiecu wyborczym nawoływał do wyboru polskiego kandydata.
Działał w Tow. Czytelni Ludowych, w Środzie był patronem
Katolickiego Tow. Robotników Polskich. W 1913 r. był
członkiem Tow. Kolonii Wakacyjnych "Stella" w Poznaniu,
przyjmując w Gościeszynie dzieci w ramach tych kolonii. Od
1917 r. był członek zwyczajnym do PTPN w Poznaniu. Od 1917
r. organizował w Gościeszynie wakacyjne rekolekcje dla
męskiej młodzieży gimnazjalnej w Poznaniu. W 1918 r. był
współorganizatorem i członkiem Tajnego Komitetu
Obywatelskiego w Wolsztynie. W Gościeszynie utworzył oddział
powstańczy, w czym wspierany był przez hrabiostwo
Kurnatowskich. W Rakoniewicach i w Gościeszynie zorganizował
szpitale polowe a także zgłosił się w szeregi powstańcze by
pełnić funkcję kapelana.
W okresie
międzywojennym otaczał opieką rodziny poległych powstańców i
organizował obchody rocznic Powstania Wielkopolskiego
1918-1919. Wznowił w Gościeszynie wakacyjne rekolekcje dla
młodzieży gimnazjalnej oraz prowadził w Poznaniu rekolekcje
dla studentów. Był również znakomitym kaznodzieją i
cenionym wychowawcą młodzieży. W 1929r. otrzymał nominację
na inspektora religii w szkołach pow. wolsztyńskiego, 1934
r. został asystentem Katolickiego Stowarzyszeni Młodzieży
Żeńskiej. Był powszechnie znanym działaczem politycznym
Stronnictwa Narodowego. Często występował z patriotycznymi
przemówieniami na wiecach i zebraniach. Patronował wielu
organizacjom i stowarzyszeniom włościańskim, m.in. był także
członkiem zarządu banku ,,Ul" w Gościeszynie. Przeprowadził
remont i przebudował miejscowy kościół w Gościeszynie i
wyposażył go w nowe organy. W Kościanie rozwinął działalność
duszpasterską wśród pacjentów miejscowego Krajowego Zakładu
Psychiatrycznego.
Był prezesem
Zarządu Drukarni Spółkowej w Kościanie i dalej działał w
Tow. Czytelni Ludowych a także w pracach Tow. Gimnastycznego
,,Sokół". Na początku okupacji, 2.10.1939 r. był obecny na
miejscu egzekucji pod kościańskim ratuszem. Przed egzekucją
zaofiarował swe życie za skazanego na rozstrzelanie ojca
dwanaściorga dzieci. Jego ofiara nie została przyjęta.
Tablica wmurowana w ścianę kościoła w Gościeszynie
upamiętnia jego działalność duszpasterską
Ruchocice
Zadania
proboszcza pełnił ks. Paweł Białas, ur.26 maja1876r.
w Kassel, był synem Franciszka, sierżanta wojska pruskiego,
i Cecylii ze Studniewskich. Po maturze (1887 r.) w Kassel
wstąpił do seminarium duchownego w Fuldzie. We wrześniu
przeniósł się do seminarium w Poznaniu. Dopiero tutaj
nauczył się języka polskiego. W Poznaniu otrzymał również
święcenia kapłańskie otrzymał 25 listopada1900 r . Był
wikariuszem kolejno w Kotlinie i Targowej Górce k. Wrześni.
Od 1902 r jako wikary administrował kościołem w Tuchorzy
filialnym parafii Siedlec (dek. zbąszyński). Podczas
kampanii wyborczej do sejmu pruskiego w 1903 r. rozwinął tam
żywą agitację wyborczą na rzecz polskiego kandydata. W 1906
r. objął w administrację parafię Ruchocice i równocześnie
administrował par. administrował par. Zielęcin (dek.
grodziski). W Ruchocicach przebudował plebanię i
odrestaurował kościół. W 1907 r. był sekretarzem rady
nadzorczej Banku Ludowego w Wolsztynie. W wolnych chwilach
zajmował się malarstwem i historią sztuki. W 1909 r. wszedł
w skład rady nadzorczej nowo utworzonej spółki ,,Rolnik" w
Grodzisku Wlkp. W 1907-14 r. był członkiem polskiego
Komitetu Wyborczego w powiecie babimojskim i uprawiał
agitację przedwyborczą przeciw Niemcom. Był członkiem
zarządu Stowarzyszenia Artystów Polskich w Rzeszy. Podjął
także studia
malarskie w akademii sztuk pięknych we Wrocławiu.
W czasie
Powstania Wielkopolskiego współpracował z dowództwem
powstańczym pow. babimojskiego i śmigielskiego, informując o
ruchach wojsk niemieckich oraz organizując na terenie swej
parafii ochotnicze oddziały powstańcze. Aresztowany 6
października 1940 r. i więziony w Forcie VII w Poznaniu,
wywieziony do obozu koncentracyjnego w Dachau, poniósł
śmierć przez zagazowanie 4 maja 1942 r. w tzw. transporcie
inwalidów.
Przemęt
gdzie
proboszczem był ks. Józef Zalewski, ur. 25 lutego
1870 w Inowrocławiu, w wielodzietnej rodzinie jedenaścioro
rodzeństwa) mistrza rzeźnickiego Walentego i Florentyny z d.
Zoch, Maturę uzyskał w 1890 w Inowrocławiu, po czym wstąpił
do seminarium poznańskiego. Święcenia otrzymał 22
listopada1894, był wikariuszem w Pile rezydentem w
Poznaniu, kapelanem kościoła Szpitala Przemienienia
Pańskiego, a także kapelanem Domu Sióstr Miłosierdzia,
prowadzących ten szpital. Gruntownie odnowił kościół
Przemienienia Pańskiego, prowadził także duszpasterstwo,
będąc znany jako spowiednik inteligencji, a znając kilka
języków europejskich, był też spowiednikiem obcokrajowców.
W 190l został mianowany przez abpa F. Stablewskiego
dyrektorem Muzeum Archidiecezjalnego. Od 1915 objął
probostwo w Przemęcie gdzie był aktywny społecznie podobnie
jak jego poprzednicy : od 1916 był prezesem rady nadzorczej
Banku Ludowego i prezesem takiej rady Banku Parcelacyjnego.
Stanowisko to do 1935. Został wybrany prezesem miejscowego
Kółka Rolniczego wygłaszając podczas zebrań pogadanki z
dziedziny rolnictwa.
Był aktywny
polskim ruchu wyborczym jako prezes obwodu przemęckiego; w
listopadzie 19l8 został wybrany delegatem na Sejm
Dzielnicowy w Poznaniu, ponownie wybrano go też do Rady
Ludowej powiatu jak przewodniczącego okręgu przemęckiego
powiatu babimojskiego. Jednocześnie dbał o dobro kościelne,
pokrył miedzianym dachem pocysterski kościół przemęcki i
powiększył cmentarz a także rozebrał będące w ruinie dawne
opactwo pocysterskie i częściowo przebudował je na potrzeby
probostwa. Był członkiem ,,Caritas"od 1918r. Dzięki jego
staraniom powstała w Przemęcie ochronka dla dzieci
przedszkolnych, którą finansowała gmina miejska. Dzięki
jego staraniom powstała w Przemęcie dobrze działającą
Parafialna Akcja Katolicka. W tym czasie był również również
inspektorem nauki religii w szkołach powszechnych pow.
wolsztyńskiego. Należał także Pozn. Tow. Przyjaciół Nauk.
Zmarł na atak serca 13 stycznia 1936 r. w Przemęcie. Tutaj
też go pochowano (zał. nr II fotografia ks. J. Zalewskiego).
Wikariuszem w
Przemęcie był ks. Stanisław Kuliszak, ur. 22
września 1882 r. w Przylepkach (pow. śremski) w rodzinie
Jana, oberżysty i Agnieszki z d. Musiał. Naukę gimnazjalną
z przyczyn materialnych, rozpoczął w 1. 1897-1898 w Śremie,
następnie jako wychowanek był uczniem w Gnieźnie. W 1906
za działalność patriotyczną wydalony z gimnazjum. Do matury
przygotowywał się w Berlinie, gdzie równocześnie, jako wolny
słuchacz przez jeden semestr uczęszczał na wykłady
uniwersyteckie z filozofii. Maturę zdał w 1907 r. w
Poznaniu.
Następnie
studiował teologię - semestr na Uniwersytecie we Wrocławiu,
a od 1908 r. w seminarium poznańskim. Po otrzymaniu święceń
kapłańskich 11 lutego 1912 r. był wikariuszem w Ujściu, w
latach 1915-1923 w Przemęcie. Tutaj włączył się w nurt
polskiego życia organizacyjnego, rozwiniętego przez jego
zmarłych poprzedników ks. Józefa Poszwińskiego i ks.
Wiktora Mojzykiewicza. Pełnił obowiązki dyrektora Banku
Ludowego, członka zarządu Banku Parcelacyjnego, brał udział
w sejmikach spółek zarobkowych , uczestniczył także w
pracach kółka rolniczego, organizował uroczystości narodowe
i parafialne, przemawiając na nich. W listopadzie 1918 był
współorganizatorem Rady Robotniczo-Żołnierskiej w
Wolsztynie. Aktywnie włączył się w nurt przygotowań
powstańczych, współorganizując oddział zbrojny w Przemęcie i
okolicy. W czasie walk pełnił obowiązki kapelana frontu
zachodniego w "Grupie Leszno".
Następnie
został administratorem par. w niedalekim Zbarzewie, by
następnie objąć administrację nowo utworzonej parafii w
Nowym Tomyślu, gdzie zorganizował życie parafialne i
rozbudował kościół. Dodatkowo zarządzał erygowaną w 1927 r.
parafią w Miedzichowie, gdzie dzięki jego staraniom
wybudowano kościół parafialny. W 1932 r. przeniesiony został
do Buku. Jako proboszcz rozwijał kult obraz Matki Boskiej
Literackiej. Zmarł na atak serca w poznańskim szpitalu ss.
Elżbietanek 20 IV 1939. Pochowany został w Buku.
Babimost
Wikariuszem
był tutaj ks. Stefan Łukowski, ur. 29 lipca 1884 r.
w Miejskiej Górce , był synem restauratora i właściciela
domu Seweryna i Nepomuceny z Skwierczyńskich . Nauki
pobierał w rodzinnym miasteczku. Do gimnazjum uczęszczał w
Rawiczu gdzie złożył egzamin maturalny. Studiował teologię
w Arcybiskupim Seminarium Duchownym w Poznaniu i Gnieźnie.
Należał do tajnego Towarzystwa Tomasza Zana. W tej
organizacji dokształcał się sam i uczył młodszych kolegów
historii, geografii i literatury ojczystej. W 1910 przyjął
święcenia kapłańskie. Był wikariuszem w Jankowie Zaleśnym .
Był wówczas prezesem powiatowym Towarzystwie Czytelni
Ludowych . Trzy lata później został wikariuszem w Babimoście
. Miał opinię gorliwego duszpasterza, obowiązkowego
katechety i wziętego kaznodziei. Dał się poznać przede
wszystkim jako patriota, działacz społeczny oraz organizator
i patron bractw parafialnych i towarzystw. Także tutaj był
powiatowym prezesem Towarzystwie Czytelni Ludowych .
Zorganizował tajne oddziały przysposobienia wojskowego
polskiej młodzieży męskiej i żeński oddział Polskiego
Czerwonego Krzyża. Miał opinię jednego z najaktywniejszych
działaczy polskich na terenie Babimojszczyzny. Jeździł
spowiadać robotników w głąb Niemiec. Stanął na czele
powstałej w Babimoście Rady Robotniczej i Żołnierskiej. W
czasie walk powstańczych podlegał szykanom i grabieży mienia
ze strony niemieckiej. W udał się w delegacji do
Paryża,wysłany przez Komisariat Naczelnej Rady Ludowej,
gdzie przedstawił Komitetowi Narodowemu Polskiemu położenie
ludności polskiej w nadgranicznych powiatach Wielkopolski.
Gdy Babimost pozostał po stronie niemieckiej był
kilkakrotnie przenoszony w 1919 r. : do Starego Gostynia,
jako wikariusz, administrator do Kostrzyna , ponownie na
wikariat do Szamotuł. W maju 1919 r. brał udział w pracach
Naczelnej Rady Ludowej w Poznaniu jako delegat przemawiał na
wiecu w Kostrzynie w kwestii poparcia dla Górnego Sląska (w
związku z pierwszym powstaniem śląskim). W Szamotułach był
zastępcą kapelana tamtejszego Baonu Zapasowego 2 Pułku
Strzelców Wielkopolskich. Stąd w 1920 r. wyruszył na front
bolszewicki jako kapelan ochotnik.
Po powrocie
z wojny został kapelanem garnizonu w Ostrowie Wlkp. Otrzymał
stopień majora Wojska Polskiego. W 1925 otrzymał awans na
proboszcza par. wojskowej św. Stanisława w Gnieźnie. Do
duszpasterstwa parafialnego powrócił w 1936, kiedy to objął
administrację parafii w Mórkowie. Aresztowany przez
gestapo, był więziony w Lesznie, a później przewieziony do
Fortu VII ,gdzie został zamordowany. Władze więzienne podały
jako przyczynę zgonu samobójstwo przez powieszenie 2
lutego1941 r.
Chobienice
będące kościołem
filialnym parafii Zbąszyń,
z wikariuszem
ks. Edmundem Grocholskim, ur. 11marca 1882 r. w
Wysocku Wielkim w rodzinie urzędnika gospodarczego majątku
w Krzywinie, Andrzeja, i Prowidencji z domu Gałązka.
Uczęszczał do gimnazjum w Lesznie, gdzie złożył egzamin
maturalny. Studiował cztery lata w seminarium duchownym w
Poznaniu i w Gnieźnie . Święcenia kapłańskie przyjął w 1907
r. Był wikariuszem w Nowym Tomyślu. W 1915 r. został
wikariuszem w Chobienicach. Będąc wikariuszem w Nowym
Tomyślu i Chobienicach był członkiem rady nadzorczej Banku
Ludowego w Zbąszyniu. Pod koniec 1916 został członkiem
zwyczajnym PTPN. W Chobienicach współdziałał z oddziałami
powstańczymi. Objęły go represję niemieckie i pod groźba
śmierci był zmuszony opuścić Chobienice.
Powierzono mu
administrację par. Murzynowo Kościelne a następnie par. Gnin
. W 1935 otrzymał par. Czerlejno. W okresie okupacji
niemieckiej został uwięziony i wywieziony do obozu w
Buchenwaldzie, skąd trafił go do obozu koncentracyjnego w
Dachau, gdzie zginął 6 maja 1942.
Kębłowo
z proboszczem
ks. Stanisławem Kamińskim, ur. 17 marca 1873 r. w
Piotrowie. Był synem obywatela
ziemskiego Józefa i Anny z Pufalów. Maturę zdał w Rogoźnie,
jako uczeń tamtejszego gimnazjum należał do tajnego Tow.
Orła Białego. Studiował w seminariach duchownych w Poznaniu
i w Gnieźnie. Święcenia kapłańskie otrzymał w 1899 r. Był
wikariuszem w par. Murzynno, w Żerkowie, par. Bożego Ciała w
Poznaniu, w Grodzisku, Tuchorzy (kościół filialny w
Siedlcu). W 1912 r. otrzymał probostwo w Kębłowie .
Kierował tutaj
kółkiem rolniczym jako jego prezes, organizował i
patronował stowarzyszeniom parafialnym młodzieży męskiej i
żeńskiej, również w wolnej Polsce. Prowadził tutaj liczące
175 członów Katolickie Towarzystwo Robotników Polskich.
Niwelował napięcia między z dawna osiadłymi parafianami a
kolonistami z Niemiec. Od 1916 był członkiem zwyczajnym
PTPN. W okresie Powstania Wielkopolskiego 1918-1919
organizował placówki powstańcze i pomoc dla rodzin
powstańców i ludności, która doznała szkód podczas walk
powstańczych. Brał udział w pertraktacjach z władzami
Republiki w Świętnie gdzie katechizował. Zmarł 9 czerwca
1927 w Kębłowie i tu jest pochowany
Kopanica
z proboszczem
ks. Władysławem Czarneckim,ur. 28 grudnia 1861 w
Kamienicy ((pow. wągrowiecki). Był synem Mikołaja,
nauczyciela miejscowej szkoły ludowej i Anny z Żuromskich.
Nauki pobierał udzielał mu ojciec, potem uczęszczał krótko
do szkoły w Wągrowcu, a następnie do tamtejszego gimnazjum,
gdzie również zdał maturę. Przez trzy lata studiował
teologię na uniwersytecie w Würzburgu
a następnie ukończył jednoroczny kurs praktyczny
Arcybiskupiego Seminarium Duchownego w Gnieźnie i tutaj
przyjął święcenia kapłańskie przyjął w 1889 r. Był
wikariuszem Skwierzynie, Ujściu ,Wolsztynie ,Trzcielu .
Pierwszą samodzielną parafię objął w 1892 w Kopanicy.
Parafia obejmowała oprócz kilku wsi, również drugie miasto z
tego powiatu Unrugstadt (Kargowę) .Często podkreślał swoją
polskość. Był ultramontaninem z przekonań, angażował się w
ruchu polskim głównie w okresie wyborów do parlamentu Rzeszy
i sejmu pruskiego. Brał udział w zebraniach wyborczych w
Wolsztynie, gdzie był elektorem podczas wyborów do sejmu
pruskiego w 1908. W 1911 został sekretarzem polskiego
powiatowego Komitetu Wyborczego na pow. babimojski. Władze
pruskie zarzucały mu, że przyczynił się do bojkotowania
przez Polaków fryzjera, Niemca działającego w ruchu
antypolskim. Był członkiem rady nadzorczej kasy
oszczędnościowo-pożyczkowej i patronem miejscowego
Katolickiego Towarzystwa Robotników Polskich, liczącego w
1911 liczyło 165 członków. W czasie polskich strajków
szkolnych zajmował stanowisko powściągliwe, przy czym jego
stosunek do niemieckich dzieci i nauczycieli nie budził
nigdy zastrzeżeń ze strony władz. Był sekretarzem wiecu
wyborczego do Powiatowe Rady Ludowej w Wolsztynie, który
odbył się 24 listopada 1918 r. Należał do inicjatorów
polskiej akcji zbrojnej w powiecie babimojskim . Można
domniemywać iż wspierał utworzenie kopanickiej drużyny
powstańczej powstał po oswobodzeniu miasteczka 11.01.1919r.
Naraziło go to się na dotkliwe represje niemieckie. Niemcy
podejrzewali go o ujawnienie planu zdobycia Kopanicy, stąd
przez cztery tygodnie był internowany, by następnie ratować
się ucieczką. Wyznaczono nawet za schwytanie zbiegłego
księdza nagrodę w wysokości 2 tysięcy marek. Otrzymał na
parafię w Murzynnie na Kujawach, gdzie podjął społeczną
działalność zostając wiceprezesem Kółka Rolniczego i
wiceprezesem Ochotniczej Straży Pożarnej. Tutaj zmarł 10
maja 1932 r. i tam został pochowany.
Nowe Kramsko
z proboszczem
ks. Stanisławem Dudzińskim, ur.14 marca 1878 w
Rakoniewicach, powiat babimojski. Jego ojciec Józef, był
kupcem, matką Joanna z Modrzyńskich. Szkołę elementarną
ukończył w Rakoniewicach a następie uczęszczał do Gimnazjum
św. Marii Magdaleny w Poznaniu. Po maturze (zdanej w 1899
r.) studiował teologię w Arcybiskupim Seminarium Duchownym
w Poznaniu i w Gnieźnie. W 1902 otrzymał święcenia
kapłańskie. Był wikariuszem w Kcyni, Mikorzynie. Gostyniu,
Borku Wlkp. W 1910 został administratorem, a potem
proboszczem w par. Nowym Kramsku. Był bardzo aktywnym
działaczem polskiego ruchu społeczno-narodowego. Jako
wikariusz min. uczestniczył w zebraniu, na którym
zaprotestowano przeciwko pruskim ustawom kolonizacyjnym,
wybrany został prezesem nowo założonego kółka rolniczego.
To doświadczenie w działalności patriotycznej przydało mu
się w rodzinnym powiecie babimojskim. Był
współorganizatorem Banku Ludowego w Babimoście, kółka
rolniczego w Nowym Kramsku. Włączył się aktywnie w
działalność polskiego Komitetu Wyborczego na pow.
babimojski, patronował Katolickiemu Tow. Robotników
Polskich w swojej parafii, liczącego 175 członków. Był
prezesem Tow. Czytelni Ludowych na pow. babimojski.
Duszpasterzował wśród polskich robotników sezonowych w
okręgu Wismar w Meklemburgii. Zorganizował w Nowym Kramsku
Towarzystwo Gimnastyczne ,,Sokół". Należał do głównych
organizatorów powstania w powiecie babimojskim. W okresie
wyborów do Rad Ludowych 24 listopada 1918 zorganizował wiec
polski w Babimoście z udziałem około 2 tys. osób. Po wybuchu
walk powstańcy polscy 2 lutego 1919 r. na krótko opanowali
Nowe Kramsko, lecz potem byli zmuszeni wycofać się. W obawie
przed utratą życia ukrywał się przed Grenzschutzem, a
następnie udał się w przebraniu do Berlina, gdzie udzielił
mu pomocy ówczesny redaktor, "Dziennika Berlińskiego",
Feliks Kasprzak oddając go pod opiekę przybyłej tam
właśnie w celu rokowań trzyosobowej delegacji Naczelnej Rady
Ludowej . Już po zawarciu rozejmu wrócił do Nowego
Kramska. Podjął wtedy nieustępliwie starania o zachowanie
języka polskiego w szkolę i w kościele na terenach
pozostałych poza Polską . Interweniując w pruskim
ministerstwie kultury uzyskał w 1919 zezwolenie na nauczanie
religii w języku polskim a także prowadzenie do szkoły w
Nowym Kramsku języka polskiego jako przedmiotu nauczania.
Był organizatorem patriotycznych pogrzebów poległych
powstańców a także urządzał zbiórki pieniężne na pomoc dla
ich rodzin . W okresie delimitacji granicy i przebywania na
terenie powiatu Międzynarodowej Komisji Granicznej w czerwcu
1920 przeprowadzał polskie manifestacje. Stosując szykany
niemieckie władze cywilne i wojskowe zmusiły go na początku
1921 r. wyjechania do Polski. Został proboszczem w Ujściu
gdzie oprócz pracy duszpasterskiej włączył się ponowie w
działalność społeczno-narodową . Podczas okupacji
hitlerowskiej zmuszony był ukrywać się. Przebywał w Drogini
k. Myślenic, gdzie zmarł 16 marca 1942 i gdzie został
pochowany. Wdzięczni parafianie postawili mu pomnik.
Obra
(tutaj też znajdował się w klasztorze pocysterskim Dom
Księży Emerytów)
z proboszczem
ks. Stanisławem Ratajczakiem,ur. 1 listopada 1879 w
Zimnowodzie , syn Walentego i Marianny. Maturę zdał w
Gimnazjum św. Marii Magdaleny w Poznaniu. Po ukończeniu
studiów teologicznych w Poznaniu i Gnieźnie przyjął
święcenia w 1904 r. i kontynuował do 1908 studia
teologiczne w Monasterze . Był wikariuszem w par. Bożego
Ciała w Poznaniu. W 1913 zaś powierzono mu probostwo w
Obrze. Patronował tutaj Katolickiemu Tow. Robotników
Polskich, liczącemu 135 członków. Zachęcał parafian do
wstępowania do polskich stowarzyszeń, których w Obrze było
kilka, m.in.: Straż św. Józefa, Bractwo Trzeźwości i Tow.
Młodzieży Polskokatolickiej Męskiej, powstałe w 1913r. jego
zresztą staraniem. Nie mając wikariusza , wszystkimi
stowarzyszeniami zajmował się osobiście. W czasie Wielkiej
Wojny wraz z innymi księżmi jeździł na linię frontu z
pociechą religijną a także opiekował się też rodzinami
żołnierzy Polaków powołanych do wojska niemieckiego. W
czasie walk powstańczych utrzymywał ścisłe kontakty z jego
przywódcami cywilnymi i wojskowym. Zasiadał w zarządzie
Banku Ludowego w Obrze. Był ostatnim diecezjalnym
proboszczem od kasaty cystersów do przybycia Misjonarzy
Oblatów Najświętszej i Niepokalanej Panny Maryi w 1926 r. W
1927 był proboszczem w Wirach a następnie Komornikach. Był
patronem Stowarzyszenia Młodych Polek i powołał w 1931 r
Parafialną Akcję Katolicką w Wirach. Tą organizacją
zajmował się też w Komornikach. Podpisał ogłoszony w prasie
zbiorowy protest przeciwko uwięzieniu i brutalnemu
traktowaniu opozycji parlamentarnej w Polsce. Jednocześnie
był od 1910 r. członkiem Wydziału Historyczno-Literackiego
PTPN a także od 1935 r. członkiem Tow. Miłośników Historii w
Poznaniu. Aresztowany został przez Niemców na pocz.
okupacji został zwolniony i przebywał dalej w
Komornikach. Zmarł 15 listopada 1954
Siedlec
z proboszczem
ks. Stanisławem Michalskim, ur.25 listopada 1877 r.
Święcenia kapłańskie otrzymał w 1900 r. Był wikariuszem w
Kołaczkowie, Lubiu, Dolsku. Proboszczem w Siedlcu został w
1912 r. Był patronem Katolickiego Katolickiego Tow.
Robotników Polskich, Kółka Rolniczego, Banku Ludowego,
wspierał amatorskie zespoły teatralne. W czasie I wojny św.
wspierał rodziny walczących żołnierzy. Był życzliwie
nastawiony wobec konspirującego gniazda "Sokoła" i
wspierającego go prawdopodobnie Towarzystwa Młodzieży z
Babimostu. W okresie niepodległości prezesował Radzie
Nadzorczej Banku Ludowego. W 1930 r. został proboszczem w
Śremie.
Zmarł w 29
sierpnia 1942 r., Trzebuni k. Myślenic.
Tuchorza
(kościół filialny par. Siedlec)
z
komendatariuszem ks. Józefem Kapsa, ur. 20.01.1876 w
Rgielsku, pow. wągrowiecki, w rodzinie rolnika gospodarza
Walentego i Katarzyny z Kabacińskich. Nauki pobierał w
szkole elementarnej w Rgielsku, a następnie w gimnazjum w
Wągrowcu. Przeniósł się już jako do gimnazjum w Strzelcach
Krajeńskich (Friedeberg) i tutaj zdał egzamin dojrzałości.
Po studiach teologicznych w Seminarium Duchownym w Poznaniu
i Gnieźnie przyjął święcenia kapłańskie 25 listopada 1900
r. w Gnieźnie. Był wikariuszem w Rogalinku Wronkach,
Kościanie i Murzynowie Kościelnym. Jako wikariusz był
patronem Katolickiego Tow. Robotników Polskich, należał do
narodowo-patriotycznej organizacji "Straż", wybrano go mężem
zaufania Towarzystwa Czytelni Ludowych, był prezesem Kółka
Rolniczego. 1913 otrzymał administrację par. w Tuchorzy.
Przyjęto go na członka zwyczajnego PTPN w 1917 r. W czasie
walk powstańczych współpracował z walczącymi przekazując
informacje o ruchach wojsk niemieckich i postawie
niemieckiej ludności cywilnej, której część usiłowała
nawiązać kontakt z władzami polskimi. Szykanowany za to
przez Niemców ukrywał się w przebraniu w mieszkaniach
parafian.
Od 1920 był
kapelanem w Michorzewie, a następnie przebywał w Poznaniu od
1923 r. W 1927r. powołany został na administratora parafii
Lubosz , gdzie pozostał do śmierci 20 maja 1929 r.
Wolsztyn
z
proboszczem ks. Leopoldem Zygarłowskim, ur.
11.10.1868 r. w Kostrzynie, był synem rolnika Wojciecha i
Agaty zd. Igel. Był uczniem gimnazjum w Rogoźnie, gdzie
należał do tajnego Tow. Orła Białego a gdy przeniósł się do
gimnazjum w Śremie prezesem tajnego Koła Marianów. Tutaj
też uzyskał maturę by następnie studiować teologię w Sem.
Duch. w Pomaniu i Gnieźnie. Święcenia przyjął 13.03.1897 r.
Był wikariuszem w Buku, Rogoźnie, gdzie nauczał też religii
w gimnazjum. W 1903 został komendarzem i następnie
proboszczem w Gościeszynie .
Od 1906 r.
był proboszczem prepozytem w Wolsztynie i notariuszem dekanalnym. W 1922 r. został ponadto mianowany dziekanem
dek. zbąszyńskiego. Jako wikariusz w Rogoźnie patronował i
zapewne był współzałożycielem powstałego tam w Katolickiego
Tow. Robotników Polskich (liczącego 230 członków). Wstąpił
wówczas do Tow. Antyhazardowęgo w Poznaniu.
W Wolsztynie
rozwijał wszechstronna działalność. Występował w Wolsztynie
na wiecach podczas strajków szkolnych w obronie polskiej
nauki religii. Był aktywny w polskim ruchu wyborczym. We
współpracy z z dziekanem zbąszyńskim ks. J. Braunęm z
Dąbrówki , organizował na początku 1907 r. wiece wyborcze we
wszystkich ważniejszych miejscowościach powiatu
babimojskiego, będąc . członkiem komitetu wyborczego w tym
powiecie. W 1911 r. wybrany został prezesem tegoż komitetu.
W 1908 r. przemawiał podczas wiecu wyborczego w Obrze. W
czasie wojny zbierał w parafii składki na głodującą
ludność Królestwa Polskiego. Był czynny w akcjach
organizacji charytatywnych. Wygłaszał przemówienia
patriotyczne podczas uroczystości ku czci zmarłego H.
Sienkiewicza i obchodach w stulecie zgonu Tadeusza
Kościuszki, a w Wolsztynie. W czasie wyborów do Rada
Ludowych działał. W czasie wiecu 24.11.1918 przyjęto
rezolucję z żądaniem przyłączenia ziemi nadobrzańskiej do
Polski . Podczas powstania współpracował z powstańcami, mimo
ciągłej obserwacji policji pruskiej. Współpracował z nim ks.
Józef Kapsa. Uczestniczył w rokowaniach rozjemczych z
dowódcami oddziałów niemieckich. Zainicjował Tow. ,,Sokół"
w Wolsztynie,. Współorganizował Polski Czerwony Krzyż w
Wolsztynie . Był prezesem Tow. Przemysłowego. Patronem
Katolickiego Stowarzyszenia Terminatorów w Wolsztynie jak
również wieloletnim Katolickiego Tow. Robotników Polskich.
Prezesował radzie nadzorczej założonemu przy jego udziale
Bankowi Ludowemu gdzie był również członkiem zarządu i
także prezesem tej spółki. Należał jako członek zwyczajny do
PTPN. Po powstaniu nadal był czynny w życiu społecznym.
Powołał w 1923 Społeczny Komitet Budowy Pomnika Powstańców w
Wolsztynie i dokonał 3 maja jego poświęcenia.
Niespodziewanie, po zaledwie kilkudniowej chorobie, zmarł
18 maja 1924r. Pochowany został na cmentarzu
parafialnym w Wolsztynie. Uczestniczyło w jego pogrzebie
kilka tysięcy osób.
Artykuł ten
powstał on na podstawie pracy magisterskiej pod tym tytułem
napisanej na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu im. Adama
Mickiewicza, pod kierunkiem ks. Prof. dr hab. Bernarda
Kołodzieja, duchownego Towarzystwa Chrystusowego.
Dariusz
Poszwiński
Wybrana bibliografia:
I. Źródła :
Archiwum Archidiecezjalne w Poznaniu :
Akta personalne:
- KA 12658 ks. Paweł Białas,
- KA 12412 ks. Stanisław Dudziński,
- KA 72660 ks. Alfons Graszyński,
- KA 9264 ks. Leopold Zygarłowski,
Archiwum Parafialne Wolsztyn:
teczka 196 Wojsko, Szpital Wojskowy, groby poległych
II. Zbiory muzeów:
Muzeum Regionalne w Babimoście (MRB):
teczka Ks. mjr. Stefan Łukowski z kopią własnoręcznego
życiorysu.
Muzeum Regionalne w Wolsztynie (MRW):
teczka z
materiałami po regionaliście Czesławie Olejniku.
III.
Opracowania:
Benyskiewicz Joachim, Babimojszczyzna w latach 1919-
1945, Zielona Góra 1994.
IV.
Encyklopedie i słowniki:
Elenchus
Omnium Ecclesiarum et Universi Cleri Archidioecesis
Posnaniensis pro Anno Domini 1915,
Poznań 1915.
Księża
społecznicy wielkopolscy 1894-1919,
słownik biograficzny, red. ks.
Marian Banaszak i in., t. I (A-H), Poznań 2007.
Księża
społecznicy wielkopolscy 1894-1919,
słownik biograficzny, red. ks.
Leszek Wilczyński i in., t. II (I-O), Poznań 2007.
Księża
społecznicy wielkopolscy 1894-1919,
słownik biograficzny, red. ks.
Leszek Wilczyński i in., t. III (P-S), Poznań 2007.
Księża
społecznicy wielkopolscy 1894-1919,
słownik biograficzny, red. ks.
Leszek Wilczyński i in., t. IV (Ś-Ż), Poznań 2007.
Powstańcy
Wielkopolscy Ziemi Przemęckiej.
Antoni Fornalski, Przemęt 2008.
Słownik
biograficzny powstańców wielkopolskich 1918-1919,
red. Antoni Czubiński, Bogusław Polak, Poznań 2002.
V. Strony internetowe
Archidiecezja Poznańska http://www.archpoznan.pl
Powstanie w Powiecie Wolsztyńskim http://www.powiatwolsztyn.pl/powstanie
Wielkopolska Biblioteka Cyfrowa http://www.wbc.poznan.pl/dlibra
|